KATA-KATA KUBUR

1 10 2006

Rasulullah saw bersabda:
“Kubur berkata kepada mayit ketika diletakkan di dalamnya:
Celakalah engkau wahai anak Adam; apa yang telah memperdayakan engkau hingga melupakan aku?
Tidakkah engkau tahu bahawa aku adalah rumah fitnah, rumah kegelapan, rumah menyendiri, dan rumah cacing?
Apakah yang memperdayakanmu hingga melupakan aku ketika engkau melalui aku dengan melebarkan langkahanmu?
Jika soleh amalannya, penjawab kubur akan berkata:
Tahukah engkau bahawa ia menyuruh berbuat makruf dan melarang munkar? 
Mala kubur menjawab:
Jika demikian, aku akan berubah menjadi hijau terhadapnya dan tubuhnya akan menjadi cahaya, sedang rohnya naik kepada ALLAH swt.”


Tindakan

Information

Tinggalkan Jawapan

